خبرنگار یزدفردا ، اعظم السادات میرجلیلی: سيد اصغر چاوشي زاده افزود:اين رقم از نظر وزن و ارزش به ترتيب 30 و 28 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش دارد. وي قيمت هر كيلوگرم كالاي صادراتي در اين مدت را 56 سنت بيان كرد و اظهار داشت: اين رقم در سال گذشته 57 سنت بوده است و قيمت كالاي صادراتي در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل يك درصد كاهش دارد.

مدير كل گمرك استان يزد گفت: عمده كالاهاي صادراتي استان يزد كاشي، قير جامد، انواع كابل هاي مخابراتي، پسته و مغز پسته، اكسيد موليبدن، فروموليبدن و تايروتيوپ مي باشد كه به ترتيب 30، 16، 16، شش، پنج، چهار و دو درصد ارزش كل كالاهاي صادراتي را به خود اختصاص داده است.

وي تنوع كالاهاي صادراتي استان يزد در اين مدت را 111 قلم كالا بيان كرد و گفت: بيشترين حجم كالاهاي صادراتي استان گروه صنعت تشكيل مي دهد كه 6/98 درصد وزن و 9/90 درصد ارزش ( دلار) كل صادرات را به خوداختصاص داده است.

مدير كل گمرك استان يزد افزود: كالاهاي استان در اين مدت به 47 كشور جهان صادر شده است كه عمده ترين آن به عراق با سهم 30 درصد،پاكستان با 23 درصد ، سوريه با 17 درصد، افغانستان با 10 درصد،امارات عربي متحده با سه درصد و تركمنستان با دو درصد مي باشد.

چاوشي زاده گفت: در بخش واردات نيز 58 هزار تن كالا به ارزش يك هزار و 469 ميليارد ريال از طريق گمرك به استان وارد شده است كه اين رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن و ارزش به ترتيب 13 و10 درصد رشد داشته است.

وی عمده كالاهاي وارداتي دراين مدت را ماشين آلات خط توليد، مواد اوليه واحدهاي توليدي، قطعات يدكي و مواد مصرفي وغيره بيان كرد و تصريح كرد: اغلب اين كالاها ازكشورهاي چين، تركيه، ايتاليا،آلمان، امارات، هند، كره، اسپانيا،تايلند، وبلژيك وارد شده است.

مدير كل گمرك استان يزد ياد آور شد: عملكرد اين مجموعه در بخش مسافري با 381 سورتي پرواز و 78 هزار و 209 مسافر، با 26 درصد افزايش در تعداد پرواز و 34 درصد افزايش در تعداد مسافر همراه بوده است.

وي گفت: در اين مدت عمليات گمركي مربوط به فروش كالا به مسافران تعداد يك هزار و 750 پته مسافري صادر و مبلغ 888 هزار 784 دلار كالا به مسافران ورودي از خارج از كشور فروخته شده است.

چاوشي زاده افزود: در بخش امانات پستي نيز در اين مدت با يك هزار و 557 بسته ورودي و خروجي نسبت به مدت مشابه سال قبل هفت درصد افزايش داشته است.



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا